NTAK regisztációval és adatszolgáltatással kapcsolatos kérdések:

Üzletem NTAK regisztrációra köteles?
  • étterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
  • büfé, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
  • cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
  • kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
  • italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
  • zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
  • munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5629 – egyéb vendéglátás;
  • gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
  • rendezvényi étkeztetés, TEÁOR’08: 5621 – rendezvényi étkeztetés;
  • alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
  • mozgó vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás.

Az NTAK-adatszolgáltatásra kötelezett vendéglátó üzlet az az üzlet, amely nyugtaadási kötelezettségének a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet alapján online pénztárgép használatára köteles. A rendelet alapján az 56.1 és 56.3 szerinti TEAOR tevékenységekben kötelező az online pénztárgép használata, kivéve a mozgó szolgáltatásnyújtást.

 

Ha bizonytalan vagy kérd ki könyvelőd véleményét, vagy keresd fel az NTAK ügyfélszolgálatát:

NTAK
ÜGYFÉLSZOLGÁLAT 0-24

telefon: 06 1 550 1855
e-mail: turisztika@1818.hu

Üzletem NTAK adatszolgáltatás köteles?

Amennyiben a következők közül valamelyik tevékenységi kör fel van véve cégedbe, akkor igen:

  • étterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
  • büfé, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
  • cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
  • kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630
    Italszolgáltatás; italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
  • zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
  • gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
  • alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás.A munkahelyi/közétkeztetés , a rendezvényi étkeztetés, és a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzletek nem szolgáltatnak adatokat.Ha bizonytalan vagy kérd ki könyvelőd véleményét, vagy keresd fel az NTAK ügyfélszolgálatát:NTAK
    ÜGYFÉLSZOLGÁLAT 0-24

    telefon: 06 1 550 1855
    e-mail: turisztika@1818.hu

Mikortól kell megkezdeni az NTAK adatszolgáltatást a PlaccOn-al?
Cég 2022-es üzleti év nettó árbevétele: NTAK adatszolgáltatás megkezdésének határideje:
Nincs lezárt üzleti év még Nem kell megkezdeni még az adatszolgáltatást a Közlöny szerint, pontos határidő még nem lett megadva.
12 M alatt Nem kell adatot szolgáltatni
12-100 M között 2024.01.01.
100 M felett 2023.07.01.

PlaccOn és az NTAK összekapcsolása:

Milyen feladataim vannak a PlaccOn-ban az NTAK kapcsán?
  1. Be kell kategorizálni a PlaccOn-ban lévő termékeket NTAK kategóriák szerint: Videó Súgó megtekíntése
  2. Állítsd be az üzlet nyitvatartási idejét: PlaccOn Beállítások menüpont -> Működési beállítások
  3. NTAK tanúsítvány beállítása – Súgó
Elő lehet készülni a beállításokkal a határidő előtt?

Igen, és érdemes!

Minden beállítást elvégezhetsz, ameddig a PlaccOn-ban nem nyomsz rá az adatszolgáltatás megkezdésének engedélyesére, addig nem történik semmi és a határidő napján egy kattintással tudod majd aktiválni.

Mi történik, ha nem végzem el a szükséges PlaccOn beállításokat határidőre?

Ha a tanúsítvány beállítás hiányos vagy sikertelen, a határidőre a rendszer hibaüzenetet fog mutatni (eladni dolgozni ettől még technikailag lehet).

Az adatszolgáltatás a vendéglátó egység feladata, a PlaccOn egy opciós eszköz erre, így a szankciós felelősség a Vendéglátó egységé. Hogy milyen szankciók, büntetések lehetnek, arról az NTAK nem tudott részünkre állásfoglalást nyújtani.

PlaccOn adatküldés:

Milyen adatokat küld a PlaccOn az NTAK-nak?

A rendszer az eladási és sztornó adatokat küldi:

  • termék neve
  • NTAK kategória, alkategória
  • bruttó eladási ár
  • szervizdíj (ha alkalmazod)
  • fizetési mód
  • elviteles vagy helyben fogyasztás
  • rendelés kezdete (dátum, óra, perc, mp)
  • fizetés végösszeg és idő (dátum, óra, perc, mp)

Napi zárás adatot:

  • zárás időpontja
  • összes fizetés száma
  • összes forgalom, fizetési módra bontva
  • borravaló (ha volt -opcionális a kezelése)
  • amennyiben a bolt zárva van, akkor zárva tartás (erről automatikusan küld, lsd további kérdésekben)
Mit lehet tenni, hogy a PlaccOn ne szolgáltasson adatot az NTAK részére?

Erre nincsen lehetőség, minden eladás után megtörténik az adatszolgáltatás. Ha rendelési összegzőt nyomtatsz, arról nem történik adatszolgáltatás, hisz az még nem egy értékesítés. Abban az esetben nem kell adatot szolgáltatni, ha a bolt nem NTAK köteles, vagy más szoftvert használsz az NTAK adatszolgáltatásra.

Mikor küldi a PlaccOn az adatokat az NTAK felé?

Az adatszolgáltatás mindig a tranzakciót követően történik meg azonnal. Tehát minden fizetéskor és a napzárás pillanatában. Ha az NTAK, hiba miatt nem tudja fogadni az adatokat, akkor a zárás során azokat ismét megkísérli a rendszer beküldeni.

Készletkezelés kötelező?
Árukészlet, alapanyag, információkat nem kell küldeni az NTAK részére.
Minden fizetési mód bemegy az NTAK-ba?

Igen. Bármilyen fizetési módot alkalmazol (legyen az alapértelmezett vagy saját beállítás), ha fizettetsz, akkor megtörténik az adatszolgáltatás.
Az NTAK részére Készpénzes, Bankkártyás és Szép kártyás fizetéseket külön küldi a rendszer, az összes többi felvett fizetési módot EGYÉB fizetési módnak veszi át az NTAK. Tehát ha van pl: Netpincér, Wolt, Szobahitel, Utalvány, Belső fogyasztás fizetési módod, és arra fizettetsz az NTAK azt EGYÉB fizetési módnak veszi.
Felmerült több ügyfél részéről, hogy belső fogyasztást kell e küldeni, sajnos az NTAK-nak erről egyértelmű állásfoglalása van:

„Kérdést a 106151 jegyszámon tartjuk nyilván.
A 0ft-os belső fogyasztásokat 100%-os kedvezmény megadásával és EGYEB fizetési móddal szükséges küldeni.”

Használhatok két féle programot?

A szolgáltatási helyen használható több RMS szoftver is egyidejűleg, de arra ügyelni kell, hogy az NTAK irányába beküldendő üzenetek ne legyenek duplikálva. Egy konkrét üzenete csak az egyik rendszerből kerüljön beküldésre. 

Milyen beállításokat kell megadjak a PlaccOn-ban?
  • Termékek kategórizálása: Súgó
  • NTAK regisztációs szám, adószám megadása (Beállítások-> integrációs beállítások)
  • NTAK tanúsítvány generálása és feltöltése (Beállítások-> integrációs beállítások) Súgó
  • Nyitvatartás beállítása (Beállítások->működési beállítások)

 

Visszamenőleg küld-e adatot a PlaccOn az NTAK-nak?
Nem küld visszamenőleg semmit.

Csak akkor kezdi meg az adatküldés, amikor, beállítottad az összes kulcsot a Beállítások -> integrációs beállításban.

Kitelepülés, rendezvény esetén hogy járjak el?

Amennyiben a kitelepülésre önálló működési engedély van és NTAK adatszolgáltatás köteles a tevékenység, akkor egy új PlaccOn előfizetésre lesz szükséged és el kell végezni a szükséges NTAK beállításokat itt is.
Amennyiben a kitelepülésnek nincsen önálló működési engedélye, akkor a PlaccOn-ban egy fizetési új fizetési pont létesítése szükséges (+5000 Ft/hó ennek az opciónak a felára). A rendezvényen tudod használni a PlaccOn-t egy tablet segítségével és a bevételek elkülönülnek a bolttól. Ha szeretnél ilyen fizetési pontot, keresd ügyfélszolgálatunkat.

Több üzletem van, hogy járjak el?

Ahány működési engedélye van a cégnek, annyi külön NTAK regisztráció szükséges és annyi külön adatszolgáltatás is. Ez azt jelenti, hogy ha a PlaccOn-ban több üzlet profilod van, akkor a szükséges beállításokat minden profilban el kell végezni.

PlaccOn technikai kérdések:

Borravaló, szervízdíj kezelése

Ha be van állítva szervizdíj, azt a PlaccOn automatikusan küldi, nincs vele teendőd. 
borravaló felvitele opcionális, azaz nem kötelező megadni. Ha meg szeretnéd adni, akkor a műszakok befizetésébe tudod megtenni pl műszak zárás előtt.

Vendég, Munkatárs, Személyzeti fogyasztás, Repi...

A fogyasztó személyét nem küldi a PlaccOn az NTAK részére, azt a tényt viszont, hogy mennyi a kedvezmény, és mikor lett létrrehozva a rendelés azt küldeni kell. Az hogy milyen a fizetési mód azt is, a saját megnevezésű fizetési módokat az NTAK „egyéb” fizetési módként fogadja.

Ha nem vagyok nyitva, kell-e küldeni adatot?

A PlaccOn beállítások->működési beállítások menüpotban lehetőség van beállítani a nyitvatartást, ha nem vagy nyitva és ez be van állítva, akkor a PlaccOn elküldi a zárva tartás tényét aznap az NTAK részére, anélkül, hogy neked meg kellene nyitni a PlaccOn-t (továbbá, hogy ez megtörténjen, nem is kell bekapcsolni a számítógépet.
Azokon a napokon amikor nem vagy nyitva a PlaccOn beállításban a nap mezőjét hagyd üresen!

Kinyomtatott rendelési összegző tartalmát küldi e a PlaccOn az NTAK részére?

Nem, csak a fizetéseket, ami még nem lett fizetve (nyitott tételek, törlésre került tételeket) nem küldi a rendszer.

Miket kell beállítani a PlaccOn-ban a sikeres adatszolgáltatáshoz?

 

  • Be kell kategorizálni a termékeket a megfelelő NTAK csoportba. – Súgó
  • Meg kell adni az üzlet NTAK regisztrációs számát a Beállítások – integrációs beállítások mezőbe
  • Fel kell tölteni az NTAK által visszaküldött tanúsítványt és kulcs fájlokat a Beállítások – integrációs beállítások mezőbe

FIGYELEM: ha megtetted az integrációs beállításokat, akkor az adatszolgáltatás Önkéntesen megkezdődik, a határidő előtt, erről kérlek, tájékoztass minket mindenképp ha így döntesz ellenkező esetben ezeket a mezőket csak 2023. július 1-napján kell feltölteni.

NTAK kategóriák és termékekkel kapcsolatos kérdések:

Melyik terméket, melyik NTAK kategóriába kell sorolni?

Az NTAK létrehozta a kategózálási segédletet, melyet ide kattintva találsz.
Sajnos ha nem találtad meg, hogy keresett terméket melyik kategóriába kell tenni, abban a PlaccOn ügyfélszolgálata nem tud segíteni, mert nekünk is csak ez a lista áll rendelkezésre. Két lehetőséged van: kikéred az NTAK állásfoglalását, vagy besorolod az érzésedre leginkább illeszkedő NTAK kategóriákba.

Mi történik ha nem vagy hiányosan kategorizálom be a termékeket?

A PlaccOn szolgáltatja az adatokat így is, de nem a megfélő NTAK csoportba hanem az EGYÉB – EGYÉB kategóriájára fogja szolgáltatni az adatokat. Az adatszolgáltatás megtörténik, de nem lesz valós (ez a vendéglátóhely felelősági köre).

Azonos árú termékeket fel kell-e tölteni külön, pl.: Fagyik ízenként?
Amennyiben ugyan abba az NTAK kategóriákba esik, akkor nem, tehát ha pl fagyit árulsz vehetsz fel fagyi terméket és azt tudod technikailag használni az összes fagylaltra. Így van ez pl. az üdítők esetén is, ha nem külön típusonként kezeled.
Naponta változtatom a menüt, hogy járjak el?
Ha menüztetsz, nem szükséges minden nap megadni a termék valódi nevét, lehet az a termék neve hogy napi menü. A termék megnevezésekbe nem szólhatnak bele.
"Extra" besorolású termékeket kell e kategorizálni?
Nem, az extra eladása a kapcsolódó termék NTAK kategóriáit követi le.
Adott terméket két féle módon értékesítek (pl: Sajt kimérve és Sajttál)

Ebben az esetben érdemes összetett termékként is létrehozni a terméket (ugyan azzal az alapanyag felhasználással) csak külön néven és NTAK kategóriákkal.